Friday, August 3, 2012

Review 4: Baju Akad Nikah

Assalam n hii everyone.

Ok review pertama,kedua dan ketiga sy dah combine dlm satu entry (entry ttg hijab+veil, makeup dan HB) . Kali ni nak share tentang baju akad nikah kami. The theme colour of our Solemnization ceremony was Dusty Grey+Shocking Yellow. Dan yg Dusty Grey adalah warna tema utk pakaian kami (the Pengantin) pada malam itu.


Saya mulakan dgn baju saya terlebih dahulu. The kain was bought at Jakel Jln TAR. (the most popular venue among b2bs right?) and the hunting of that kain was actually started one and a half year before our wedding. Lama x?hihi, punya la susah nak jumpa yg berkenan di hati. I kept on hunting until November 2011, baru lah jumpe yg berkenan. Design nya simple shj, I mean the beadings. Simple tp it really caught my eyes at the first time I saw it. Dan the colour, mmg colour yg saya cari2 selama ni, which is dusty grey. And yg paling best, design beading yg mcm tu ada satu je. Dlm kata lain, limited edition punye kain la,hihi. Kalau yg corak lalang beaded tu mmg dh keluar drp list awal2, sbb kain cmtu dh ramai sgt org pakai, hihi. (Sy ni mmg jenis x suka sgt baju yg sama dgn org, bab lain xpe lg, jgn baju je, hihi, ampun kan saya), plus kain tu dah lama, sejak 3 tahun lepas lagi, n why not I grab something yg new kan? Saya pun apa lg, terus grab. Setelah menunjukkan design baju saya, the SA said I need 6meters semuanya(Sy punya baju nikah ada train yg sedikit meleret di bhgian belakang kain) Material kain ialah beaded chiffon silk yg sememangnya semua org tahu kain jenis ni sgt flowy n cantik bila terletak di tubuh. Then utk lining, saya ambil 4meter kain satin dgn warna yg senada dgn kain chiffon beaded tadi. After dah siap beli kain, dah tentu nak hantar kat tailor kan? Utk tailor baju nikah ni saya xde masalah sbb saya dah awal2 booking aunty Mee King to be the tailor of honour, hehehh. Why her? Sbb sy dh byk kali tempah baju dgn dia, baju masa Konvokesyen dulu pun tempah dgn dia dan dia mmg jahit dgn baik sekali! Memang sedap dipakai n ikut ukuran badan kita. Saya g hantar kain nikah ni pada Disember 2011 dan siap pada April 2012 (a month before my wedding) 4 bulan utk siap, agak lama jugak tu kan?hihi, sebenarnya, yg ambil masa lama sbb nya ialah saya sendiri. Yela, saya kerja di Kuantan dan aunty tu duk di Besut, Terengganu (my hometown), and saya jarang balik, so aunty terpaksa tunggu sy balik fitting dulu baru boleh siapkan semuanya..that is why baju siap April 2012. Tp xpe sbb sy mmg percayakan aunty tu punya kerja dan mmg ternyata apabila siap, hasilnya sgt berpuas hati di pandangan mata saya. Sekali je fitting dan lepas tu xde mslh dah. Alhamdulillah, ia terjadi seperti yg saya mahu. Kos upah jahit = Rm 350. Kos kain = 980 ( kain utk both lelaki dan perempuan). Apa yg saya boleh kata ialah, saya sgt suka kan baju ini!Oh ya, saya buat kurung moden utk baju nikah ni (padahal plan asal nk buat cam jubah dress ala Arab, tp last2 x jdi sbb rasa cam kurung moden lg cantik je,hihi  Dan of course this baju will b 'recycled' as my baju raya nanti!hihi.


Ok utk baju husband pulak, materialnya adalah Dutches. Kain Dutches ni mmg cantek bila dibuat baju nikah utk lelaki n kualiti nya xperlu dipertikaikan lagi lah, cewahhh! Sbb ia nmpk terletak elok je kat badan si pemakai. Mula2 nk amek satin biasa je utk buat baju nikah suami, tp after discussing with husband (masa g beli tu, status tunang lagi, hihi), we had decided not to choose satin for the baju melayu material sbb bila tanya SA, dia kata Dutches is better sbb kualiti bagus (rege ponnnn 'bagus' jugak, hehe) dan SA tu ckp lg, kebanyakan artis, guna Dutches buat baju nikah. Eceh, feeling retis lak husband saya.hihi. Tapi, the fact is we chose Dutches bcoz of its quality la sbb suami pun nt recycle baju ni jgk utk raya. =) . Oh ya, utk baju nikah suami, kami x buat baju melayu, tp buat cam jubah paras lutut, sbb tu if u see the pictures above, suami x pakai sampin pun, tp ada pakai kain selempang kat bahu dia. Tp suami saya pd mlm tu, nervous agaknya sbb tu kejap2 ada kain selempang tu kat bahu dia, kejap2 dia letak kat bawah, hihi.Konon2 nk buat ala Arab, tp x mjadi sgt sbb baju saya xde konsep Arab langsung, hehhh. Yg konsep Arabnya dah ter 'pergi' pada bridesmaid-bridesmaid saya pd mlm akad nikah tu (nt cita panjang kat entry khas psl bridesmaids). Tapi apapun, sy rasa suami sy hensem sgt pd mlm itu!hihihhh. (semua isteri pun akan ckp suami dia hensem) .Kos utk jahit baju suami ialah RM 150. Dan tailor adalah drp his hometown, is Sg Petani.


Walaupun konsep Arab x berapa nk menjadi, overall, kami suka dgn baju nikah kami! ;-)


P/s : hanya 4 gambar terakhir shj gambar drp OP selebihnya gambar drp mobile phone sedara mara. Sbb sy belum dpt lagi kesemua gambar drp OP ;-). So sy up je dulu mana yg ada.


Love

Nina Isofea


Published with Blogger-droid v2.0.2

2 comments:

Rilla said...

Cantiknya kain tu!! Serious, cantik. And outcome lawa. Agree yang baik jangan guna satin untuk baju melayu, sebab dalam gambar tak berapa lawa.

Nina Isofea said...

Rilla : khihi tq dear..btul tu, salah satu sbb knapa kami x guna satin utk bju melayu sbb ia nampak dull. And alhamdulillah Dutches menyerlah dlm gambar, hehe

The Most You Like It

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This Blog is Protected. Copyright 2012 © Design By sarahhernyzar